Subscribe Twitter Facebook

Bicara Isa Daud - http://khatibwalwaasi.blogspot.com

"corat-coret peribadi, bicara nurani sendiri"

::Jadual Solat Fardu Bagi Kawasan Sibu, Sarawak::

Firman Allah SWT Yang Bermaksud; "Dan Dirikanlah Solat kerana Sesungguhnya Solat Itu Adalah Kewajiban Kepada Orang2 Yang Beriman Beberapa waktu" -Surah An-Nisaa';ayat 103. Dan Sabda Rasulullah SAW; "Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu Disembahyangkan" -alHadis.
MASJIDIL HARAM MAKKAH ALMUKARRAMAH

Renungan : Aku Ingin Jujur Kepada Semua

“Sesungguhnya akan tiba tahun-tahun yang dipenuhi dengan tipu daya, pada waktu itu si pembohong dianggap benar dan yang jujur dianggap pendusta, pengkhianat diberi amanah dan orang kepercayaan dituduh pengkhianat dan Ruwaibidhah berucap sesukanya (yang seakan-akan bijak dan benar). Para sahabat bertanya: Siapakah Ruwaibidhah itu? Baginda menjawab: Orang bodoh yang berucap tentang urusan orang ramai.” [Hadith Riwayat Ahmad 15/37-38 dengan syarahan dan tahqiq oleh Ahmad Syakir. Isnadnya hasan dan matannya sahih]

Posting Teratas Blog Ini

Sunday, March 14, 2010

Masa Untuk Bersama Keluarga

Alhamdulillah cuti sekolah datang lagi... rasanya nak gunakan peluang ini dengan sebaik-baiknya untuk bersama keluarga. Tugasan luar kena dikurangkan. Cuma ada satu dua kuliah. Nak hentikan pun rasanya tak patut juga kerana sudah dalam jadual yang dipersetujui sebelum ini. Lagipun kuliah biasa yang dekat saja.

Inilah masanya saya nak masak dan bantu orang rumah, ambil tahu soal anak-anak. Cuti kali ni lama juga, 9 hari. Rasanya cukup untuk saya bersama mereka. Dari mulanya saya sudah beri tugasan supaya cuti kali ini anak-anak mesti hafaz ayat2 lazim dari Muqaddam. Nanti saya nak uji mereka.

Rasanya hari persekolahan sangat padat pengisiannya. Bukan saja tugasan sekolah, tugasan dalam JaPS juga. Saya harap saya dapat membantu rakan2 dalam JaPS dengan sebaik mungkin sebagaimana yang diamanahkan.

Beberapa tugas yang diletakkan atas bahu saya menuntut kepada pengorbanan masa untuk bersama keluarga. Ada hal berkaitan pelajar, ahli masyarakat dan keluarga. Saya seringkali meletakkan persoalan keluarga diakhir sekali. Kekadang isteri saya merungut juga tapi syukurlah dia dan anak-anak sentiasa faham dengan diri saya.

Cuma cuti kali ini saya tidak boleh pergi jauh, kerana anak sulung akan menduduki UPSR dan kelas tambahan sepanjang cuti ini. Harapnya cuti sempena Good Friday nanti dapat sertai ahli BADAI dalam lawatan ke Kuching. Boleh bawa keluarga bersama. Lama sudah saya tidak ke Kuching. Jangkanya 2 April - 4 April. Dua malam cukuplah tu.

Saya tidak boleh pergi lama sebab 5 hb April ada cabutan undi MTQ di SK Abang Ali dan pertandingannya pada 7-8 hb April.

Lagipun masih ada kuliah yang perlu saya hadir pada masa cuti ini. Sudah ada dalam jadual.

Namun saya akan pastikan masa untuk keluarga akan saya manfaatkan sebaik mungkin.

No comments:

Post a Comment

 
| Borneo Post | The Star Online | Kosmo!Online | KLpos | mStar | Harakah Daily | Malaysiakini | Harian Metro | Berita Harian Online | Utusan Malaysia Online | NST Online | Tranungkite Online | Buletin Online | Detik Daily | TKOdaily | Terengganukini | Utara Online | Malay Mail Online | Sinar Harian Online | BERNAMA | The Malaysian Insider | Satu Umat | PAS Kawasan Miri | Beras Padu | KedahLanie | Sarawak Report | TVSelangor.com | Suara Keadilan | Free Malaysia Today |