Subscribe Twitter Facebook

Bicara Isa Daud - http://khatibwalwaasi.blogspot.com

"corat-coret peribadi, bicara nurani sendiri"

::Jadual Solat Fardu Bagi Kawasan Sibu, Sarawak::

Firman Allah SWT Yang Bermaksud; "Dan Dirikanlah Solat kerana Sesungguhnya Solat Itu Adalah Kewajiban Kepada Orang2 Yang Beriman Beberapa waktu" -Surah An-Nisaa';ayat 103. Dan Sabda Rasulullah SAW; "Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu Disembahyangkan" -alHadis.
MASJIDIL HARAM MAKKAH ALMUKARRAMAH

Renungan : Aku Ingin Jujur Kepada Semua

“Sesungguhnya akan tiba tahun-tahun yang dipenuhi dengan tipu daya, pada waktu itu si pembohong dianggap benar dan yang jujur dianggap pendusta, pengkhianat diberi amanah dan orang kepercayaan dituduh pengkhianat dan Ruwaibidhah berucap sesukanya (yang seakan-akan bijak dan benar). Para sahabat bertanya: Siapakah Ruwaibidhah itu? Baginda menjawab: Orang bodoh yang berucap tentang urusan orang ramai.” [Hadith Riwayat Ahmad 15/37-38 dengan syarahan dan tahqiq oleh Ahmad Syakir. Isnadnya hasan dan matannya sahih]

Posting Teratas Blog Ini

Sunday, March 28, 2010

Anak2ku, Ini Suara Hati Abahmu!!!

Jam sudah menunjukkan satu pagi. Mata pula masih segar. Mungkin terkesan dengan tidur menjelang tengahari siang tadi. Balik saja dari Program Motivasi Anak dan Hari Permuafakatan di sekolah mereka, tubuh rasa letih betul dan mata pula mengantuk sangat. Entah bila terlelap langsung tak ingat. Bila terkejut jam sudah menunjukkan hari sudah petang. Tapi masih belum lewat untuk solat zohor. Anak-anak juga terlentuk tidur. Kejutkan mereka semua supaya mandi, solat dan makan tengahari..petang dah pun. Sejuk sudah masakan yang dimasak oleh isteri saya yang tinggal sendirian sewaktu kami ke program permuafakatan sekolah anak2 tadi.

Teringat kepada hasil pertemuan dengan guru-guru kelas anak siang tadi, masing-masing memberi maklum balas segala sikap dan aktiviti anak-anak sewaktu di sekolah khususnya dalam kelas baik di kala berlangsungnya P&P ataupun sesudahnya. Apapun masih boleh dibanggakan. Apa yang menjadi catatan guru dalam semua buku rekod anak saya ialah terlalu pendiam...seorang pendiam, dua pendiam, tiga pendiam....sudah keturunan pendiam nak buat macamana... cuma bapanya yang "banyak mulut", jadi anak2 belum masuk dalam zon banyak mulut ini...kata orang mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi...

Rata2 anak masih lemah dalam bidang sains dan bahasa inggeris... saya pun lemah dalam bidang ini...

Namun saya masih berpegang kejayaan sentiasa menjadi milik orang yang rajin berusaha... kegagalan anak menjadi muhasabah kepada ibubapanya. 

Setelah hilang penat kerana ketiduran tadi, saya dan isteri mula berfikir untuk mengatasi masalah anak2. Namun kelas tusyen belum menjadi pilihan saya. Saya masih mendidik anak saya supaya respek guru kelas dan guru matapelajarannya di sekolah bukan guru tusyennya. Yang mahu berjaya buka gurunya tapi pelajarnya. Jadi saya perlu memastikan yang belajar ialah anak saya... suasana dan persekitarannya perlu mendokong usahanya. Jadi saya perlu bertegas dalam perkara ini. Saya perlu memastikan anak saya benar2 belajar dan faham apa yang dipelajarinya. Saya perlu menemani perjalanan pencariannya dalam mendapatkan maklumat dan ilmu. Perlu selalu menyokong dan mendokongnya....

Dalam pada itu saya cuba memastikan anak saya juga tidak mengabaikan tuntutan agama..solat, mengaji quran dan di hujung minggu saya cuba memastikan mereka menghafaz ayat2 mudah daripada al-quran. Setakat ini mula daripada ayat2 lazim dahulu. Muqaddam.

Saya berdoa kehadrat Allah SWT agar anak-anak saya sentiasa sedar akan tugas dan peranan mereka dan menjadi anak yang dengar kata orang tua dan membesar menjadi insan soleh dan berbakti kepada ibubapa dan masyarakatnya , insya Allah. Amiin ya Rabbal 'Aalamiin!!!

No comments:

Post a Comment

 
| Borneo Post | The Star Online | Kosmo!Online | KLpos | mStar | Harakah Daily | Malaysiakini | Harian Metro | Berita Harian Online | Utusan Malaysia Online | NST Online | Tranungkite Online | Buletin Online | Detik Daily | TKOdaily | Terengganukini | Utara Online | Malay Mail Online | Sinar Harian Online | BERNAMA | The Malaysian Insider | Satu Umat | PAS Kawasan Miri | Beras Padu | KedahLanie | Sarawak Report | TVSelangor.com | Suara Keadilan | Free Malaysia Today |