Subscribe Twitter Facebook

Bicara Isa Daud - http://khatibwalwaasi.blogspot.com

"corat-coret peribadi, bicara nurani sendiri"

::Jadual Solat Fardu Bagi Kawasan Sibu, Sarawak::

Firman Allah SWT Yang Bermaksud; "Dan Dirikanlah Solat kerana Sesungguhnya Solat Itu Adalah Kewajiban Kepada Orang2 Yang Beriman Beberapa waktu" -Surah An-Nisaa';ayat 103. Dan Sabda Rasulullah SAW; "Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu Disembahyangkan" -alHadis.
MASJIDIL HARAM MAKKAH ALMUKARRAMAH

Renungan : Aku Ingin Jujur Kepada Semua

“Sesungguhnya akan tiba tahun-tahun yang dipenuhi dengan tipu daya, pada waktu itu si pembohong dianggap benar dan yang jujur dianggap pendusta, pengkhianat diberi amanah dan orang kepercayaan dituduh pengkhianat dan Ruwaibidhah berucap sesukanya (yang seakan-akan bijak dan benar). Para sahabat bertanya: Siapakah Ruwaibidhah itu? Baginda menjawab: Orang bodoh yang berucap tentang urusan orang ramai.” [Hadith Riwayat Ahmad 15/37-38 dengan syarahan dan tahqiq oleh Ahmad Syakir. Isnadnya hasan dan matannya sahih]

Posting Teratas Blog Ini

Saturday, June 16, 2012

Aku Bukan Bola Untuk DiSepak Ke Sana-Sini

Dalam masa tiga minggu; isu pindah saya berlegar dari Terengganu ke Johor dan kembali ke SMKRD (Sarawak). 

Dua hari lepas, pihak Johor sudah warning kerana sudah cukup 2 minggu masih belum melapor diri di sekolah baru. "Ustaz sudah ingkar arahan berpindah, jika dalam tempoh dua minggu masih tidak melapor diri" kata pihak tersebut melalui telefon. Dalam pada masa sama Bahagian Pengurusan Sekolah Menengah (Putrajaya) memaklumkan perpindahan saya dibatalkan, kembali ke sekolah asal. "surat berkaitan sudah dihantar ke JPN, Sarawak". Bila saya hubungi Bahagian Pengurusan Sekolah Harian Bhg Sekolah Menengah, JPN Sarawak, mereka jelaskan belum terima lagi surat daripada KPM.

Kalau kita dibuat macam bola, nak bergerak pun susah, banyak pihak susah, sebeb kita bergerak kena ada surat arahan. Kalau dalam tiga minggu, tiga tempat pergi surat berjalan laju macam tu juga ke? Yang (pihak)Johor marah sebab saya tidak lapor diri, salahkah saya? Siapa yg patut buat s/k atau maklum kepada pihak Johor ni? Saya sendiri baru terima surat. Bayangkan; surat arahan tiba 8 Jun, 11 Jun baru sampai ke tangan saya. Dalam surat itu menyatakan tarikh lapor diri 1 Jun 2012. Keputusan online 19 Mei kata permohonan asal terima, 26 Mei berita penempatannya ke sebuah sekolah di Muar, Johor. 29hb Mei buat surat rayuan batal perpindahan. Sekarang baru dapat maklum batal perpindahan tersebut. Surat rasmi belum terima lagi.

Cara pegawai dekat Johor itu bercakap dengan saya telah mematikan terus rasa saya niat ke Johor, terus saya cakap; "Encik ingat saya nak ke Johor ke? Saya minta Terengganu, tidak dapat, saya sedia balik ke Sibu".

Sekurang-kurangnya pihak tersebut tidak bersikap mahu tunjuk kuasa. Beliau boleh guna budi bahasa seperti bertanya; "Apa masalah ustaz belum melapor diri, sudah masuk 2 minggu ni?" Ni nak bercakap undang-undang dengan saya. Kalau cakap dengan elok pasti kita rasa dialu-alukan ke Johor. Dia orang buat kita sudah tidak ada pilihan, terdesak sangat mahu pergi ke Johor.

Saya dapat maklumat; saya menggantikan tempat seorang ustaz dari sekolah itu balik Terengganu. Kerana sudah belasan tahun di Johor. Dan saya sudah belasan tahun di Sarawak. Pada hemat saya , mereka beranggapan asal ustaz ni balik Semenanjung saja, tidak mengapa. Siapa ganti siapa ni??? Inilah kalau masing-masing tidak lagi menurut lunas peraturan dan guna kuasa ikut suka. Orang yang minta berpindah mengikut aturan menjadi mangsa.

Cukup memberi ibrah kepada saya, Allah nak tunjuk kepada saya betapa kerja-kerja yang tidak jujur dan amanah berlaku dan saya telah mempelajarinya secara amali.

Saya bukan pindah keseorangan, tapi satu keluarga. Bukan senang mahu mengurus satu-satu. Jangan buat orang lain macam bola, itu tidak berperikemanusiaan. Orang biasa merantau ini dia ada satu niat saja. Balik Kampung.

Saya minta balik ke Terengganu atas alasan keluarga. Sebab keluarga saya semua yang tua-tua sudah meninggal. Bapa kandung, bapa tiri, ibu saudara dan keluarga terdekat baik sebelah saya dan isteri satu-satu meninggal dunia, kita hanya dapat ziarah tanah kubur sahaja. Masa sakitnya kita hanya berdoa dari jauh. Betapa sakit dan bebanan hati yg menanggung. Tinggal ibu saya yang masih ada, umur dah mencecah 76 tahun. Apakah saya akan kehilangannya tanpa sempat bersama diakhir usia emasnya??? Mereka sudah tua tidak mahu kemana-mana lagi.

Saya juga ada keluarga mertua, ada harta untuk diurus. Tanah tumpah darah, kampung halaman sendiri. Di situ kita ada segala-galanya. Sebab itu saya nak balik negeri. Seburuk mana tempat kita, kita nak balik kampung halaman kita. "Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik negeri sendiri".

Rasulullah SAW sendiri menggenggam tanah Mekah ketika mahu berhijrah ke Madinah. Kasih kepada tempat tumpah darah kita.

Wallahu Musta'aan, Insya Allah!!!



No comments:

Post a Comment

 
| Borneo Post | The Star Online | Kosmo!Online | KLpos | mStar | Harakah Daily | Malaysiakini | Harian Metro | Berita Harian Online | Utusan Malaysia Online | NST Online | Tranungkite Online | Buletin Online | Detik Daily | TKOdaily | Terengganukini | Utara Online | Malay Mail Online | Sinar Harian Online | BERNAMA | The Malaysian Insider | Satu Umat | PAS Kawasan Miri | Beras Padu | KedahLanie | Sarawak Report | TVSelangor.com | Suara Keadilan | Free Malaysia Today |