Subscribe Twitter Facebook

Bicara Isa Daud - http://khatibwalwaasi.blogspot.com

"corat-coret peribadi, bicara nurani sendiri"

::Jadual Solat Fardu Bagi Kawasan Sibu, Sarawak::

Firman Allah SWT Yang Bermaksud; "Dan Dirikanlah Solat kerana Sesungguhnya Solat Itu Adalah Kewajiban Kepada Orang2 Yang Beriman Beberapa waktu" -Surah An-Nisaa';ayat 103. Dan Sabda Rasulullah SAW; "Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu Disembahyangkan" -alHadis.
MASJIDIL HARAM MAKKAH ALMUKARRAMAH

Renungan : Aku Ingin Jujur Kepada Semua

“Sesungguhnya akan tiba tahun-tahun yang dipenuhi dengan tipu daya, pada waktu itu si pembohong dianggap benar dan yang jujur dianggap pendusta, pengkhianat diberi amanah dan orang kepercayaan dituduh pengkhianat dan Ruwaibidhah berucap sesukanya (yang seakan-akan bijak dan benar). Para sahabat bertanya: Siapakah Ruwaibidhah itu? Baginda menjawab: Orang bodoh yang berucap tentang urusan orang ramai.” [Hadith Riwayat Ahmad 15/37-38 dengan syarahan dan tahqiq oleh Ahmad Syakir. Isnadnya hasan dan matannya sahih]

Posting Teratas Blog Ini

Tuesday, April 16, 2013

Malang Tak Berbau, Kepunan Mahu Sarapan Pagi

Pagi tadi sekitar jam 7:45 pagi saya menjalankan tugas sebagai guru pengiring kepada anak-anak pelajar saya yang mengambil bahagian dalam MTQSS , Bahagian Sibu bertempat di SMK Sibu Jaya. Ini adalah hari kedua dan majlis penutupan kepada majlis tadarrus al-quran tersebut. 

Sepanjang perjalanan itu saya bersungut lapar kepada salah seorang murid yang berada di sebelah penumpang di kiri saya. Dia diam saja. Ada 6 orang murid bersama saya dalam kereta Avanza itu.

Sesampai saja di pekan Sibu Jaya, mata saya melilau mencari kedai makan Muslim. Entah macam mana, tetiba saja kereta saya merempuh sebuah motorsikal. Astaghfirullah!!! Saya telah merempuh motorsikal seorang lelaki, dia dan motorsikalnya tersondol dan terbalik ke arah kereta saya. Mujurlah dia selamat dan motorsikalnya saja yang mengalami kerosakan.

Insiden ini berlaku benar-benar di depan Silverstone Tyres (Honjiang Auto Servis), Sibu Jaya. Agak terkejut kerana tayar kereta saya sebelah kanan pecah. Rezeki terpijaklah buat dia orang. Akibat rempuhan itu; bonet depan kemek, dan bumper serta skirt bahagian depan kereta sebelah kanan juga remuk. 

Mujurlah perkara ini dapat di selesaikan secara baik. Saya telah membayar semua kos pembaikan motorsikal lelaki berbangsa Iban yang rosak.

Akhirnya niat mahu bersarapan terpaksa dilupakan begitu saja. "Ponet" atau kepunan kata salah seorang anak murid saya. Semua adalah ketentuan Allah SWT yang berlaku. Syukurlah hanya kenderaan saja yang rosak, semua yang terlibat selamat.

Saya sempat telefon beberapa orang kawan yang turut sama hadir ke majlis tadarrus Al-Quran ini, yang lokasinya tidak berapa jauh daripada tempat kejadian. Mereka cepat-cepat datang membantu. Anak-anak murid saya akhirnya di bawa ke lokasi oleh bapa salah seorang murid yang tinggal di Sibu Jaya ini juga. Terima kasih atas segala bantuan dan nasihat. In Shaa Allah bermanfaat kepada saya untuk membaiki kereta saya yang rosak akibat kemalangan ini.

Satu laporan polis telah dibuat bagi melaporkan kejadian ini. Masih dalam mood terkejut....


No comments:

Post a Comment

 
| Borneo Post | The Star Online | Kosmo!Online | KLpos | mStar | Harakah Daily | Malaysiakini | Harian Metro | Berita Harian Online | Utusan Malaysia Online | NST Online | Tranungkite Online | Buletin Online | Detik Daily | TKOdaily | Terengganukini | Utara Online | Malay Mail Online | Sinar Harian Online | BERNAMA | The Malaysian Insider | Satu Umat | PAS Kawasan Miri | Beras Padu | KedahLanie | Sarawak Report | TVSelangor.com | Suara Keadilan | Free Malaysia Today |