Subscribe Twitter Facebook

Bicara Isa Daud - http://khatibwalwaasi.blogspot.com

"corat-coret peribadi, bicara nurani sendiri"

::Jadual Solat Fardu Bagi Kawasan Sibu, Sarawak::

Firman Allah SWT Yang Bermaksud; "Dan Dirikanlah Solat kerana Sesungguhnya Solat Itu Adalah Kewajiban Kepada Orang2 Yang Beriman Beberapa waktu" -Surah An-Nisaa';ayat 103. Dan Sabda Rasulullah SAW; "Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu Disembahyangkan" -alHadis.
MASJIDIL HARAM MAKKAH ALMUKARRAMAH

Renungan : Aku Ingin Jujur Kepada Semua

“Sesungguhnya akan tiba tahun-tahun yang dipenuhi dengan tipu daya, pada waktu itu si pembohong dianggap benar dan yang jujur dianggap pendusta, pengkhianat diberi amanah dan orang kepercayaan dituduh pengkhianat dan Ruwaibidhah berucap sesukanya (yang seakan-akan bijak dan benar). Para sahabat bertanya: Siapakah Ruwaibidhah itu? Baginda menjawab: Orang bodoh yang berucap tentang urusan orang ramai.” [Hadith Riwayat Ahmad 15/37-38 dengan syarahan dan tahqiq oleh Ahmad Syakir. Isnadnya hasan dan matannya sahih]

Posting Teratas Blog Ini

Monday, April 08, 2013

Jangan Berkongsi Cerita Apa Saja Dengan Kawan

Bila baca pelbagai kisah yang berlaku sekitar dunia politik hari ini, saya dapat rumuskan betapa sukarnya mencari kawan atau sahabat yang akan menyelimut dan melindungi kita daripada fitnah. Bila sudah jadi musuh semua rahsia kita selama ini terdedah di sana sini. Rahsia peribadi ditelanjangkan di sana-sini. 

Apatah lagi menjelang pilihanraya ni, musuh-musuh politik semacam tidak dapat lari daripada serangan peribadi. Biasanya yang sangat buruk dan memualkan. Benarlah kata orang; dalam dunia ini tiada kawan yang bersifat abadi, hari ini kawan esok boleh jadi lawan, boleh saja. 

Kita boleh cerita kisah kita yang tidak terlalu peribadi, pasal selera makan minum boleh lah kot. Jika pasal isi hati rasanya simpanlah jauh-jauh dalam hati sanubari sendiri. Biarlah Ianya Rahsia. 

Dulu saya amat percaya bahawa kawan ini lebih akrab daripada saudara kandung sendiri. Pepatah arab ada berkata; "Moga saudara kamu itu bukan lahir daripada kandungan ibumu". 

Pengalaman saya sekitar awal keberadaan saya di Sibu ini, masa itu tidak ramai para ustaz yang memberi khidmat bakti mengajar agama di masjid surau, jadilah sekumpulan orang yang mula cenderung hati dengan kuliah saya, mengikuti pergerakan saya dan nama saya pernah meniti di bibir mereka. Sekecil manapun masalah mereka akan berhubung bertanya itu dan bertanya ini dan saya dengan murah hati membantu sekadar yang termampu. 

Dalam pergaulan itu maka timbullah kemesraan dan saya mula banyak bercerita latarbelakang perjalanan hidup saya. Dulunya saya begini dan begini. Bukan yang elok saja, yang kurang elok pun saya berkongsi cerita. Penglibatan saya dalam kerja dakwah, sejarah penglibatan dan pihak mana saya berwala' mula saya berkongsi. Pada saya sebagai kawan tidak salah mereka mengetahui sedikit rahsia perjalanan hidup saya. 

Namun bila hati kawan saya beralih arah atas kepentingan peribadi dan politiknya, dia mula menjadi musuh dalam selimut. Rahsia saya tidak menjadi rahsia lagi. Apa yang saya kongsikan akhirnya menjadi bebanan kepada aktiviti saya. Pihak yang berkepentingan dengan mudah memperolehi maklumat apa yang mereka kehendaki dengan maklumat yang mereka perolehi daripada mereka yang melingkari saya sebelum ini. 

Apabila saya sedar, mereka yang akrab itu telah meninggalkan saya dan menjauhi saya. Saya baru tersedar bila saya dipanggil oleh pihak berkuasa, penguasa agama dan diberhentikan daripada memberikan khidmat di masjid dan surau. Kata pengerusi masjid kami tidak boleh menjemput ustaz lagi atas arahan. Lebih malang lagi mereka bacakan kepada saya laporan-laporan yang sungguh menyakiti kerana "ianya adalah rahsia saya". Akhirnya, saya dikenakan tindakan "gam" daripada menyampaikan khutbah, ceramah dan kuliah di masjid dan surau. Kecuali beberapa buah masjid dan surau masih bertegas meneruskan khidmat saya. 

Fokus saya ialah kawan yang makan kawan. Dulu mereka ini selalu bersama kita dan hari ini mereka amat jauh dan menyakiti kita. Apa yang mereka "tahu" dijadikan senjata untuk menyakiti kita. Saya insaf, saya sedar. Semua ini telah menjadi pengalaman berharga dalam hidup saya. Sebagai ingatan, jangan berkongsi semua perkara dengan kawan, boleh jadi hari ini dia kawan setia kita, esok entahlah, wallahu a'lam boleh jadi seteru kita. 

Namun belumlah saya tidak mahu berkawan. Sampai hari ini pun saya tidak serik berkawan. Masih ada ruang husnu dzan saya kepada diri saya dan orang lain. Saya tetap masih mahu berkongsi rasa dan bicara. Belum rasanya untuk bertapa seorang diri. Apa-apa pun berhati-hatilah dalam mencari kawan. Kawan untuk bergelak ketawa senang dapat, kawan menangis sukar dicari.

No comments:

Post a Comment

 
| Borneo Post | The Star Online | Kosmo!Online | KLpos | mStar | Harakah Daily | Malaysiakini | Harian Metro | Berita Harian Online | Utusan Malaysia Online | NST Online | Tranungkite Online | Buletin Online | Detik Daily | TKOdaily | Terengganukini | Utara Online | Malay Mail Online | Sinar Harian Online | BERNAMA | The Malaysian Insider | Satu Umat | PAS Kawasan Miri | Beras Padu | KedahLanie | Sarawak Report | TVSelangor.com | Suara Keadilan | Free Malaysia Today |