Subscribe Twitter Facebook

Bicara Isa Daud - http://khatibwalwaasi.blogspot.com

"corat-coret peribadi, bicara nurani sendiri"

::Jadual Solat Fardu Bagi Kawasan Sibu, Sarawak::

Firman Allah SWT Yang Bermaksud; "Dan Dirikanlah Solat kerana Sesungguhnya Solat Itu Adalah Kewajiban Kepada Orang2 Yang Beriman Beberapa waktu" -Surah An-Nisaa';ayat 103. Dan Sabda Rasulullah SAW; "Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu Disembahyangkan" -alHadis.
MASJIDIL HARAM MAKKAH ALMUKARRAMAH

Renungan : Aku Ingin Jujur Kepada Semua

“Sesungguhnya akan tiba tahun-tahun yang dipenuhi dengan tipu daya, pada waktu itu si pembohong dianggap benar dan yang jujur dianggap pendusta, pengkhianat diberi amanah dan orang kepercayaan dituduh pengkhianat dan Ruwaibidhah berucap sesukanya (yang seakan-akan bijak dan benar). Para sahabat bertanya: Siapakah Ruwaibidhah itu? Baginda menjawab: Orang bodoh yang berucap tentang urusan orang ramai.” [Hadith Riwayat Ahmad 15/37-38 dengan syarahan dan tahqiq oleh Ahmad Syakir. Isnadnya hasan dan matannya sahih]

Posting Teratas Blog Ini

Sunday, July 03, 2011

Walau Kurang Sihat, Hati Nak "BERSIH"

Sejak awal minggu ini kesihatan saya agak terjejas. Kurang rehat rasanya. Sakit dalam perut, buang air besar pun ada pendarahan, batuk dan selsema. Walaubagaimanapun saya belum ambil sebarang cuti dan terus menggagahkan diri ke sekolah. Cuma badan tu rasa penat saja.

Kerja-kerja pembangunan anjung Masjid An-Nadwah pun sudah bermula. Membuat benteng simen itulah yang sedikit mencabar. Banyak tenaga yang diperlukan. Sekarang ini tengah diusahakan untuk mengisi tanah dan pasir di ruang tengah yang sudah dibentengkan itu.

Cuaca hujung minggu lepas cukup panas tetiba minggu ini pula hujan memanjang pula. Perubahan cuaca itu rasanya telah memberi kesan kepada badan saya yang sudah merangkak masuk usia 40 tahun. Mana tahan kerja macam orang muda lagi....

Dalam pada itu kuliah agama saya ada sedikit terganggu khususnya kuliah subuh. Ini kerana badan sudah terlalu letih, sakit-sakit dalam daging. Sakit urat tu biasalah. Mungkin otot perut saya terkesan daripada kerja berat, maka sistemnya terganggu, ada luka dalam menyebabkan saya lama berada dalam bilik termenung itu. Itulah kuliah subuh sudah dua minggu tidak dapat hadirkan diri.

Jadi dalam seminggu ini, saya nak rehatkan badan dan tenangkan fikiran bagi mengembalikan stamina dan kecerdasan badan. Semoga dengan rehat dan tidur yang cukup saya kembali bertenaga untuk terus bekerja, berkhidmat kepada anak bangsa, agama. Insya Allah,  Allah SWT membantu dan mempermudahkan urusan saya. Amiin Ya Rabbal 'Aalamiin.

Dalam sakit-sakit ni, pemikiran tetap tertumpu kepada isu semasa di luar sana. Isu BERSIH 2.0 tetap menarik perhatian saya. Saya sokong BERSIH 2.0. Inilah caranya rakyat dapat memberi kesedaran kepada kerajaan yang ada agar mereka sedar bahawa mereka perlu berbuat yang baik sepanjang masa. Tanpa gertakan rakyat, kerajaan rasa selamat mahu buat apa saja. Sekarang pihak polis sedang berusaha menangkap siapa saja yang mengedar risalah dan menyekat jalanan agar BERSIH 2.0 gagal dalam misinya demi mengekalkan kerajaan pemerintah yang ada. Simbol BERSIH ialah kuning, jadi yang kuning sudah kena haram sekarang ni. KESIAN!!!

Moga hadis ini dapat membuka mata mereka yang alpa; ‎"Akan tiba suatu masa, ketua-ketua mereka seperti singa, menteri-menteri mereka seperti serigala, para hakim mereka seperti anjing, dan rakyat jelata seperti  kambing-kambing" (maksud hadith).


www.malaysiakini.com
Dengan menggunakan label yang keras, khutbah mendakwa perhimpunan BERSIH haram diikuti umat Islam kerana boleh "mencampakkan manusia dalam kebinasaan".

Khutbah Jumaat JAKIM pada jumaat lepas kata Perhimpunan BERSIH haram. Tapi kalau berhimpun macam JOM HEBOH, Konsert Artis, HALAL. Ni yang buat saya meluat dengan "orang agama duniawi". Jadi orang macam ni seperti apa ye? Saya rasa mereka ini dalam kategori PARA HAKIM yang menyalak seperti anjing. Itulah kelompok mereka yang paling sesuai.

No comments:

Post a Comment

 
| Borneo Post | The Star Online | Kosmo!Online | KLpos | mStar | Harakah Daily | Malaysiakini | Harian Metro | Berita Harian Online | Utusan Malaysia Online | NST Online | Tranungkite Online | Buletin Online | Detik Daily | TKOdaily | Terengganukini | Utara Online | Malay Mail Online | Sinar Harian Online | BERNAMA | The Malaysian Insider | Satu Umat | PAS Kawasan Miri | Beras Padu | KedahLanie | Sarawak Report | TVSelangor.com | Suara Keadilan | Free Malaysia Today |