Subscribe Twitter Facebook

Bicara Isa Daud - http://khatibwalwaasi.blogspot.com

"corat-coret peribadi, bicara nurani sendiri"

::Jadual Solat Fardu Bagi Kawasan Sibu, Sarawak::

Firman Allah SWT Yang Bermaksud; "Dan Dirikanlah Solat kerana Sesungguhnya Solat Itu Adalah Kewajiban Kepada Orang2 Yang Beriman Beberapa waktu" -Surah An-Nisaa';ayat 103. Dan Sabda Rasulullah SAW; "Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu Disembahyangkan" -alHadis.
MASJIDIL HARAM MAKKAH ALMUKARRAMAH

Renungan : Aku Ingin Jujur Kepada Semua

“Sesungguhnya akan tiba tahun-tahun yang dipenuhi dengan tipu daya, pada waktu itu si pembohong dianggap benar dan yang jujur dianggap pendusta, pengkhianat diberi amanah dan orang kepercayaan dituduh pengkhianat dan Ruwaibidhah berucap sesukanya (yang seakan-akan bijak dan benar). Para sahabat bertanya: Siapakah Ruwaibidhah itu? Baginda menjawab: Orang bodoh yang berucap tentang urusan orang ramai.” [Hadith Riwayat Ahmad 15/37-38 dengan syarahan dan tahqiq oleh Ahmad Syakir. Isnadnya hasan dan matannya sahih]

Posting Teratas Blog Ini

Monday, November 01, 2010

Usahaku Adalah Usaha Dakwah Biarpun Di Pentas Pembangkang

Dua tiga minggu ini , saya rasakan bagai berkejar dengan masa. Selain kerja-kerja harian yang kian menuju akhir tahun, ada kerja-kerja tambahan baik diperingkat jabatan maupun khidmat masyarakat. Semalam saja dalam satu hari ada 4 kuliah dari pagi sampai ke malam. 4 kuliah ini melibatkan empat tempat iaitu di masjid, di markaz Tarbiyah PAS, Sibu, di Tadika Kanak-Kanak dan di sekolah. Dalam masa yang sama kerja-kerja gotong-royong membaikpulih dalaman masjid An-Nadwah sedang berjalan yang insya Allah akan siap pada minggu ini juga. Lagi pun ianya perlu disiapkan sebab hari Jumaat nanti akan digunakan untuk Solat Jumaat.


Teringat dua hari lepas ada satu mesej daripada siapapun tak tahu, sebab nombor yang naik ke handphone saya tu nombor orang yang tidak saya kenali bertanya apakah PAS akan bertanding di Dun Nangka? Dalam keadaan bertanya itu dia memberitahu bahawa kawannya orang kuat dalam PBB memberitahunya bahawa khabarnya parti PBB telah senaraikan DUN ini sebagai kawasan panas, yang sebelum ini mereka selalu mengganggapkan DUN ini adalah DUN yang selamat.

Saya mahu beritahu bahawa saya tidak ambil tahu pasal politik orang tempatan (Sibu) sehingga ke dalam kain mereka. Siapa nak jadi wakil dalam satu-satu DUN tu jauh daripada pengetahuan saya. Saya pun tidak pernah hadir dalam menyuarat mereka. Saya ni orang pendatang, kerja saya melebarkan usaha-usaha dakwah Islam agar ahli masyarakat kembali kepada ajaran Islam yang sebenar.


Oleh kerana kerja dakwah tidak boleh dilakukan sendirian, saya perlu menggabungkan diri dengan mana-mana kesatuan yang ada di Sibu tidak kira yang pro kerajaan atau pembangkang. Matlamat saya jelas, saya berdakwah dengan wadah yang jelas dan tidak dikongkong oleh sesiapapun. Sebab itu saya pernah di"gam" daripada membaca khutbah dan sebagainya dua tahun yang lalu.

Walaupun saya hadir dalam majlis anjuran PAS contohnya, saya hadir sebagai penceramah atau pemberi tazkirah sesuai saya sebagai ahli PAS berdaftar sejak tahun 1997 dahulu lagi. Sebenarnya saya ni bukan bekerja untuk mana-mana ahli politik, saya hanyalah pendakwah yang berceramah , berkuliah untuk menyebarkan Islam, saya akan memberi kerjasama saya kepada mana-mana pihak yang memerlukan khidmat dan menjemput saya. Walaupun saya ini adalah ahli PAS, tetapi saya bukan bekerja untuk satu parti sahaja.

Selama bertahun-tahun saya berada di Sibu, saya membawa agenda Islam untuk disampaikan kepada ahli masyarakat. Sekian lama saya diterima baik di sini. Saya tidak bermasalah dengan sesiapa pun melainkan mereka yang bersifat pendengki dan mereka yang berfikiran sempit yang di kategorikan oleh seorang yang ada "nama" juga di Sibu ini sebagai "golongan bodoh sombong".

Jadi kepada mereka yang berusaha mahu mencungkil rahsia kalau-kalau saya tahu itu dan ini, saya beritahu bahawa saya tidak tahu apa-apa tentang percaturan politik orang sini. Siapa nak bertanding, parti mana nak bertanding , saya tidak ambil pusing langsung. Saya rasa ada pihak nak tahu dan nak mencungkil rahsia, kalau-kalau saya terlibat dalam pakatan rakyat di sini.


Sungguh kelibat saya di pentas pembangkang adalah sebagai tetamu yang memberi tazkirah dan penceramah atau pemberi kuliah saja. Saya menganggap siapa saja memberi peluang kepada saya, itulah peluang saya berdakwah. Oleh kerana peluang ini biasanya tidak disediakan oleh pihak kerajaan maka ruang saya di pentas pembangkang itu lebih besar. Apa salahnya saya isikan. Anda tidak mahu, maka ada orang yang mahu dan memberi peluang maka saya patut mengambil peluang itu.

Walaubagaimanapun jika anda mengajak saya bersekongkong dengan kerja-kerja kebathilan, maaflah saya tidak berminat....

No comments:

Post a Comment

 
| Borneo Post | The Star Online | Kosmo!Online | KLpos | mStar | Harakah Daily | Malaysiakini | Harian Metro | Berita Harian Online | Utusan Malaysia Online | NST Online | Tranungkite Online | Buletin Online | Detik Daily | TKOdaily | Terengganukini | Utara Online | Malay Mail Online | Sinar Harian Online | BERNAMA | The Malaysian Insider | Satu Umat | PAS Kawasan Miri | Beras Padu | KedahLanie | Sarawak Report | TVSelangor.com | Suara Keadilan | Free Malaysia Today |