Subscribe Twitter Facebook

Bicara Isa Daud - http://khatibwalwaasi.blogspot.com

"corat-coret peribadi, bicara nurani sendiri"

::Jadual Solat Fardu Bagi Kawasan Sibu, Sarawak::

Firman Allah SWT Yang Bermaksud; "Dan Dirikanlah Solat kerana Sesungguhnya Solat Itu Adalah Kewajiban Kepada Orang2 Yang Beriman Beberapa waktu" -Surah An-Nisaa';ayat 103. Dan Sabda Rasulullah SAW; "Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu Disembahyangkan" -alHadis.
MASJIDIL HARAM MAKKAH ALMUKARRAMAH

Renungan : Aku Ingin Jujur Kepada Semua

“Sesungguhnya akan tiba tahun-tahun yang dipenuhi dengan tipu daya, pada waktu itu si pembohong dianggap benar dan yang jujur dianggap pendusta, pengkhianat diberi amanah dan orang kepercayaan dituduh pengkhianat dan Ruwaibidhah berucap sesukanya (yang seakan-akan bijak dan benar). Para sahabat bertanya: Siapakah Ruwaibidhah itu? Baginda menjawab: Orang bodoh yang berucap tentang urusan orang ramai.” [Hadith Riwayat Ahmad 15/37-38 dengan syarahan dan tahqiq oleh Ahmad Syakir. Isnadnya hasan dan matannya sahih]

Posting Teratas Blog Ini

Saturday, November 03, 2012

Oktober : Sebulan Yang Penuh Pengalaman...

Sebulan mutakhir ini rasa sibuk sangat, tidak menang tangan rasanya menyiapkan kerja-kerja dan tugasan di sekolah dan luar sekolah.  

Bantu PPD dan Mengawas PMR 2012 

Bermula dengan Kem Pemantapan Sahsiah dan Kem Kemanisan Iman bagi pelajar-pelajarr Tingkatan 4 dan 5 seluruh Sekolah Bahagian Sibu, bersambung dengan pengawasan PMR, seterusnya Kursus Penataran PBS untuk pelajar Tingkatan 2 tahun depan.  

Kembali ke Sekolah 

Apabila balik ke sekolah perlu menyiapkan banyak kerja-kerja tertangguh, menyiapkan markah pelajar, Sijil-sijil Ko-kurukulum dan membuat persiapan penyampaian sijil dan anugerah kecemerlangan sekolah pada tahun ini.  

Bantu Masyuarakat Setempat 

Kehadiran Eid Korban, Saya berkesempatan membantu ahli masyarakat melaksanakan tuntutan agama menyembelih binatang korban. Membantu mereka agar mendapat ibadah korban yang sempurna. Banyak juga binatang korban dan aqiqah yang saya tolong sembelihkan. Pada masa yang sama sempat saya mendidik dan melatih beberapa orang rakan ustaz yang kali pertama melakukan sembelihan binatang korban seperti lembu ini.  

Pengalaman Yang Tidak Dapat Kulupakan

Pada hari Raya Korban yang ke dua, saya juga membantu sekumpulan orang yang masuk korban. Masalahnya yang hadir ramai perempuan dan yang lelaki sekitar 5 atau 6 orang pula masing-masing tidak ada pengalaman merebahkan binatang lembu. Salah seorangnya awal-awal lagi bercerita gerun melihat orang sembelihkan binatang. "Kasihan sangat"; katanya. Orang yang berpengalaman langsung tidak diajak. Mereka buat korban untuk aktiviti berkumpulan mereka sahaja. Nak jadi ceritanya, orang kampung ada bertanya apakah mereka perlukan bantuan, namun mereka merasakan boleh laksanakan sendiri. Sudah ada orang yang boleh diharap untuk merebahkan lembu nanti. Jadi orang kampung pun tidaklah membantu mereka pada hari itu. Pada hari sebelum ramai orang datang membantu.

Sementara itu lembu yang mahu dibuat korban itu agak garang, hidung pun tidak dicucuk hanya seutas tali kasar di leher sahaja. Ada dua orang lelaki yang ditugaskan untuk merebah lembu itu. Setelah berusaha tidak dapat ditumbangkan juga binatang tersebut.

Saya yang pagi itu telah melaksanakan beberapa sembelihan di tempat lain, datang untuk membantu sembelihan tersebut namun setelah lama menunggu binatang korban itu masih liar dan tidak dapat dijinakkan lagi. Kehadiran saya pula kerana ingin membantu seorang ustaz yang tidak pernah sekali menyembelih lembu. Ini pengalaman pertamanya. Pada asalnya saya membiarkan saja mereka berusaha. Setelah agak lama menunggu kawan saya meminta untuk saya membantu. Saya pun menghampiri dua orang yang cuba memerangkap lembu tadi ala cowboy. Mereka pasang jerat, membuat gelungan tali untuk menjerut binatang tersebut tapi semuanya gagal.

Terpelanting Hampir Dibelasah Lembu Korban

Setelah saya hampiri mereka, saya dapati hanya satu masalah saja iaitu tali leher lembu itu dibiarkan panjang. Saya memaklumkan supaya tali di leher binatang itu kena tarik supaya hidung binatang itu tersendung ke batang besi yang diikat lembu itu tapi tiada siapa yang berani mendekatinya. Lembu itu garang sekali. Dia sudah mengawal sekelilingnya. Saya cuba memberanikan diri akhirnya lembu itu merengus dan berlari ke arah saya. Kaki saya tetiba berundur ke belakang dan tertanam ke dalam selut lembik. Saya tidak mampu bergerak lagi dan rebah ke belakang. Tetiba lembu itu berhenti. Saya terselamat daripada disondol oleh lembu itu. Habis basah dan comot baju dan seluar saya. Nasib baik juga tiada pisau sembelihan saya di tubuh. Lantas saya mendapat ilham untuk menghalau lembu itu dengan tali dan lembu itu menjauhkan diri kebelakang sehingga saya dapat menarik tali yang mengikat leher lembu tersebut. Lantas saya tarik dan meminta ahli korban itu menarik lembu tersebut sehingga hidungnya rapat dengan tiang besi. Bila lembu itu tersendung begitu saya minta dua orang tolong jerut kaki belakang lembu tersebut barulah ia tumbang. Seberapa segera saya ikat kaki lembu itu depan dan belakangnya.

Inilah pengalaman pertama saya merebahkan lembu. Biasanya saya melaksanakan sembelihan sahaja. Bagi saya ia amat bermakna walaupun saya sedikit cemas pada waktu itu. Akhirnya lembu itu dapat dikorbankan dengan sempurna dengan izin Allah SWT.. Sahabat saya pun dapat melaksanakan tugasan pertamanya menyembelih korban tersebut. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment

 
| Borneo Post | The Star Online | Kosmo!Online | KLpos | mStar | Harakah Daily | Malaysiakini | Harian Metro | Berita Harian Online | Utusan Malaysia Online | NST Online | Tranungkite Online | Buletin Online | Detik Daily | TKOdaily | Terengganukini | Utara Online | Malay Mail Online | Sinar Harian Online | BERNAMA | The Malaysian Insider | Satu Umat | PAS Kawasan Miri | Beras Padu | KedahLanie | Sarawak Report | TVSelangor.com | Suara Keadilan | Free Malaysia Today |