Subscribe Twitter Facebook

Bicara Isa Daud - http://khatibwalwaasi.blogspot.com

"corat-coret peribadi, bicara nurani sendiri"

::Jadual Solat Fardu Bagi Kawasan Sibu, Sarawak::

Firman Allah SWT Yang Bermaksud; "Dan Dirikanlah Solat kerana Sesungguhnya Solat Itu Adalah Kewajiban Kepada Orang2 Yang Beriman Beberapa waktu" -Surah An-Nisaa';ayat 103. Dan Sabda Rasulullah SAW; "Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu Disembahyangkan" -alHadis.
MASJIDIL HARAM MAKKAH ALMUKARRAMAH

Renungan : Aku Ingin Jujur Kepada Semua

“Sesungguhnya akan tiba tahun-tahun yang dipenuhi dengan tipu daya, pada waktu itu si pembohong dianggap benar dan yang jujur dianggap pendusta, pengkhianat diberi amanah dan orang kepercayaan dituduh pengkhianat dan Ruwaibidhah berucap sesukanya (yang seakan-akan bijak dan benar). Para sahabat bertanya: Siapakah Ruwaibidhah itu? Baginda menjawab: Orang bodoh yang berucap tentang urusan orang ramai.” [Hadith Riwayat Ahmad 15/37-38 dengan syarahan dan tahqiq oleh Ahmad Syakir. Isnadnya hasan dan matannya sahih]

Posting Teratas Blog Ini

Friday, November 11, 2011

Hancur Luluhnya Hati Ibu.... Oh Anak!!!

Hari ini banyak peristiwa menyentuh hati. Aku terima mesej penghinaan orang terhadapku, aku terima berita konspirasi yang menyekat perpindahan sahabatku ke kampung halamannya.... dan aku menerima tugasan di hari2 persekolah menjelang cuti... kesemua itu tidak menjadikan aku menitis air mata tetapi panggilan berikutnya yang melibatkan aku dengan tragedi ini. Akhirnya airmata kelelakianku menitis. Aku tidak tertahan pilu...

Dalam menyelusuri hari terakhir persekolahan bagi tahun ini dan esok mula bercuti, aku masih sibuk dengan aktiviti Pejabat Pelajaran daerah Sibu (PPD), KEM Juara Quran dan bermula 16-18 November nanti Kursus Perdana Guru Pendidikan Islam (GPI). Sekali lagi aku akan berada di bahagian Urusetia dan akan membantu perjalanan kursus selama tiga hari ini.

Dalam kesibukan itu, aku menerima satu panggilan telefon meminta aku membantu satu khilaf yang berlaku di antara seorang anak remaja lelaki dan ibunya. Anak ini sudah melarikan diri daripada ibunya sejak dua bulan yang lalu dan sekarang menumpang dirumah keluarganya yang lain.

Aku mengambil tanggungjawab menemukan seorang ibu dengan anak remaja lelakinya ini. Setelah aku menemukan mereka, sedih dan sebak hatiku. tidak tertahan lagi bila si anak terus menafikan bahawa itu ibunya. Paling meruntun hatiku , anak itu tidak mahu menyebut nama ibunya jauh daripada memperakui itu ibunya. Ya Allah!!! Ujian apakah ini yang sedang berlaku dihadapan mataku hari ini.

Banyak aku berbicara dengan anak itu dan sehingga akhirnya dia dengan keras hati dan tangannya tergenggam memeluk tubuhnya tidak mahu bersalamanpun dengan ibunya. Untuk tidak menghampakan ibu itu, saya tarik juga tangan anak itu dan membawanya kepada ibunya, hanya si ibu yang memeluk anak itu yang membatukan dirinya. Jauh sekali anak itu daripada memandang wajah ibunya. Benci sungguh dia kepada ibunya. Atas kesalahan apakah sehingga begini sudahnya???

Aku tidak dapat melentur hati anak, tapi aku cuba bagi semangat kepada si ibu. Bagi nasihat supaya sabar dan cekal dalam menempuh saat duka ini. Sungguh ini ujian Allah SWT buatnya. Minta dia tidak lupa berdoa dan berdoa kepada Allah SWT dan bersolat hajat. Mudah-mudahan hati anaknya dilembutkan Allah SWT pada suatu hari dan kembali kepada pangkuan ibunya.

Anak itu berlalu dan berkata; "dia tidak sesal dan dia sudah dewasa dan mampu berdikari..."

Aku memandang sayu dan pilu dan luluh di hati. Dapat kubayangkan bagaimana hancur hati ibu...

No comments:

Post a Comment

 
| Borneo Post | The Star Online | Kosmo!Online | KLpos | mStar | Harakah Daily | Malaysiakini | Harian Metro | Berita Harian Online | Utusan Malaysia Online | NST Online | Tranungkite Online | Buletin Online | Detik Daily | TKOdaily | Terengganukini | Utara Online | Malay Mail Online | Sinar Harian Online | BERNAMA | The Malaysian Insider | Satu Umat | PAS Kawasan Miri | Beras Padu | KedahLanie | Sarawak Report | TVSelangor.com | Suara Keadilan | Free Malaysia Today |